Διατροφή και αναιμία - Τι δεν πρέπει να τρώμε;

Γενικά

Αναιμία ορίζεται η παθολογική εκείνη κατάσταση κατά την οποία, σε ενα οργανισμό παρατηρούνται κατά κύριο λόγο χαμηλές τιμές σιδήρου ή αιματοκρίτη ή αιμοσφαιρίνης ή ελάττωση της παραγωγής των ερυθρών αιμοσφαιρίων λόγω απώλειας αίματος (αιμορραγία, λόγω βλάβης διαφόρων οργάνων ή παθήσεων που συνοδεύονται με χαμηλό σίδηρο), ενώ σε άλλες περιπτώσεις μπορεί το αίτιο να είναι διατροφικό με απώλειες πρωτεϊνών, φολικού οξέος, βιταμίνης Β12, βιταμίνης C και γενικά απώλεια Β βιταμινών. Άλλα αίτια μπορεί να είναι διαταραχές του πεπτικού συστήματος που συνοδεύονται απο μειωμένη απορρόφηση του σιδήρου, καταστάσεις όπως εγκυμοσύνη, ανάπτυξη σώματος, φυτοφαγία, πυρετός, υπερθειροειδισμός, ανοσία - λοιμώξεις ή τέλος πιο σπάνιες καταστάσεις όπως: φάρμακα, δηλητήρια, τοξικές ουσίες, ακτινοβολίες.

Τι δεν τρώμε σε μεγάλη ποσότητα

Όσον αφορά το διατροφικό κομμάτι υπάρχουν πολλά τρόφιμα που περιέχουν σίδηρο, πρωτεΐνες, φολικό οξύ, βιταμίνη Β12, βιταμίνης C και γενικά Β βιταμίνες (με βασικότερες για την κατάσταση τις Β2, Β6, φολικό, Β12), με άμεσο αποτέλεσμα που δεν είναι άλλο απο την σταδιακή αύξηση του σιδήρου του αιματοκρίτη, της αιμοσφαιρίνης και άλλων παραγόντων που έχουν σχέση με την ερυθροποίηση. Όμως υπάρχουν και τρόφιμα των οποίων τα θρεπτικά συστατικά μπορούν να προκαλέσουν σημαντική μείωση στο σίδηρο επιβαρύνοντας εύλογα την ήδη υπάρχουσα παθολογική κατάσταση. Τα θρεπτικά αυτά συστατικά είναι:

1) Φυτικές ίνες: Οι φυτικές ίνες είναι ενα σύνολο, ενα μίγμα ενώσεων και συγκεκριμένα πολυσακχαριτών και χωρίζονται σε 2 κατηγορίες τις διαλυτές και τις αδιάλυτες. Οι φυτικές ίνες λοιπόν ''δεσμεύουν'' τον σίδηρο και δεν τον αφήνουν να απορροφηθεί απ' τον οργανισμό με αποτέλεσμα να υπάρχει συνέχεια έλλειψή του. Τρόφιμα που είναι πλούσια σε φυτικές είναι είναι όλα τα τρόφιμα που περιέχουν: βρώμη, σίκαλη, πίτουρο, ολόκληρους σπόρους (ψωμί, δημητριακά, προϊόντα ολικής αλέσεως), ενώ σε μεγάλες ποσότητες πρόβλημα μπορούν να προκαλέσουν και οι αδιάλυτες φυτικές ίνες των λαχανικών. Το πρόβλημα μπορεί να λυθεί με συγκεκριμένη ποσότητα λευκού ψωμιού και συγκεκριμένη ποσότητα λαχανικών.

2) Αναλογία ασβεστίου - φωσφόρου: Όσο μεγαλύτερη είναι αυτή η αναλογία - όσο περισσότερο ασβέστιο καταναλώνουμε - τόσο περισσότερο σίδηρο χάνουμε απο τον οργανισμό μας διότι, το ασβέστιο ''δεσμεύει'' τον σίδηρο δημιουργώντας αδιάλυτα απο τον οργανισμό σύμπλοκα με αποτέλεσμα, όχι απλά να μειώνεται αλλά να αναστέλλεται πλήρως η απορρόφηση του και η αποθήκευσή του. Τρόφιμα πλούσια σε ασβέστιο είναι το γάλα - σκόνη γάλακτος, το γιαούρτι, το τυρί, σκόνη κακάο, σκόνη καφέ, σκόνη μιλκ σέϊκ, ξηροί καρποί. Σημαντικό εδώ είναι να πούμε ότι και ο φώσφορος έχει την ίδια δράση με το ασβέστιο και μάλιστα ο κρόκος του αυγού περιέχει μια ουσία την βιτελίνη που είναι υπεύθυνη για την μείωση του σιδήρου αφού δημιουργεί φωσφορικά αδιάλυτα σύμπλοκα με αποτέλεσμα να ''απενεργοποιεί'' τον σίδηρο. Τέλος πολύ μεγάλη προσοχή πρέπει να δίνουμε στην σόγια και τα προϊόντα της γιατί έχει και αυτή την ίδια δράση.

3) Τανίνες: Οι τανίνες περιέχονται στον καφέ, στο τσάι, στα λαχανικά (κυρίως σπανάκι), στα αναψυκτικά και στο κόκκινο κρασί. Οι τανίνες έχουν την ικανότητα να μειώσουν τον σίδηρο πολύ γρήγορα μετά την τους διότι κατά κύριο λόγω εντοπίζονται όπως παρατηρούμε σε υγρά τρόφιμα.

4) Οξαλικά: Τα οξαλικά έχουν και αυτά την δράση που έχουν οι τανίνες. Τρόφιμα πλούσια σε οξαλικά είναι: τα φυστίκια, ο καφές, η σοκολάτα, το τσάι, σπανάκι και σκούρα πράσινα λαχανικά, παντζάρια, φράουλες, σόγια και τα προϊόντα της.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Πρόβλημα στην πάθηση αυτή δημιουργεί η μεγάλη ποσότητα και ο συνδυασμός των συγκεκριμένων τροφίμων και όχι η απλή κατανάλωση τους. Προσοχή όμως σε πολύ σοβαρές καταστάσεις!!!!!

 

Του Δημήτρη μιτζίθρα Δαιτολόγου-Διατροφολόγου

Στοιχεία επικοινωνίας

photoΕύβοια:
Μαντουδι Ευβοιας, Ιφιγενειας 18, ΤΚ: 34004

Θεσσαλονίκη:
Παυλου Μελα 15, Πεζοδρομος Πλατεια Ευοσμου ΤΚ: 56224 


Δημητρης Μιτζιθρας
Tηλ: 6979270131
Email: info@dietlife.gr & dimmitzi@gmail.com
Facebook: @dietlife.gr