Φυτοφαγία και διατροφή

Γενικά

Η φυτοφαγία ή χορτοφαγία είναι γνωστή εξ' αρχαιοτάτων χρόνων, μιας και πρώτος απ' όλους την υιοθέτησε και την εφάρμοσε ο Πυθαγόρας. Στο πέρασμα των χρόνων και μέσα απο πολλές έρευνες η φυτοφαγία έγινε ευρέως γνωστή απο πολλούς διάσημους διαιτολόγους, γιατρούς, αθλητές & ηθοποιούς να την υποστηρίζουν και να την συστήνουν ανεπιφύλακτα.

Φυτοφαγία και διατροφή

Η φυτοφαγία λοιπόν όντως έχει πολλά οφέλη μιας και το ψωμί, τα δημητριακά, τα όσπρια, τα ζυμαρικά, το ρύζι, η πατάτα, τα φρούτα, τα λαχανικά, οι ξηροί καρποί, το λάδι είναι τρόφιμα πλούσια σε υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, λίπη και μάλιστα πολύ καλής ποιότητας. Επίσης η μη κατανάλωση κρέατος, πουλερικών, ψαριών, θαλασσινών, αυγών, τυριών, γάλακτος, γιαουρτιού και κορεσμένων λιπαρών μπορεί να έχει άμεσα αποτελέσματα στην αποτοξίνωση του οργανισμού, με αποτέλεσμα να τον ''ελαφρύνουμε'' σε μεγάλο βαθμό κάτι που σημαίνει υγεία, ζωντάνια, ευεξία, καλύτερη ποιότητα ζωής, καλύτερη αθλητική δραστηριότητα κ.α.

Τρόφιμα λοιπόν όπως ψωμί, δημητριακά, ρύζι, πατάτες, όσπρια, ζυμαρικά πέρα απο άμυλο που είναι το βασικό τους συστατικό περιέχουν πολλές φυτικές ίνες, πρωτεΐνες, Β βιταμίνες καθώς και σίδηρο, ασβέστιο, ψευδάργυρο και βιταμίνη Ε. Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι πλούσια σε σάκχαρα τα οποία μας δίνουν γρήγορα ενέργεια, φυτικές ίνες καθώς και σε βιταμίνες. Οι ξηροί καρποί περιέχουν και τα 3 βασικά θρεπτικά συστατικά που είναι υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά, φυτικές ίνες, ασβέστιο, μαγνήσιο, βιταμίνες (Ε και Κ), ψευδάργυρο και φυτοστερόλες. Το λάδι περιεχει μονοακόρεστα και πολυακόραστα λιπαρά οξέα και είναι το πρώτο τρόφιμο σε βιταμίνη Ε. Άρα λοιπόν, απ' όλα τα παραπάνω συμπεραίνουμε ότι έχουμε μια ολοκληρωμένη διατροφή με τα περισσότερα θρεπτικά συστατικά να καλύπτονται, μήπως όμως δεν είναι έτσι;

Αν το αναλύσουμε λίγο καλύτερα θα δούμε ότι, για να καλύψουμε τις ανάγκες μας με αυτές τις τροφές και σε συνδυασμό με την απουσία γάλακτος, γιαουρτιού και κρέατος (ζωϊκές πρωτεΐνες) χρειαζόμαστε πολύ μεγαλύτερες ποσότητες τροφής, άρα προσλαμβάνουμε και περισσότερη ενέργεια, πράγμα που σημαίνει ότι αυτή η διατροφή μακροχρόνια μπορεί να προκαλέσει αύξηση του βάρους μας. Επιπλεόν ελλειπής διατροφή σε τρόφιμα ζωϊκής προέλευσης όπως κρέας, κοτόπουλο, ψάρια, θαλασσινά, τυρί, αυγό έχει ως αποτελέσμα την πλήρη απουσία της βιταμίνης Β12 καθώς και της βιταμίνης D, δυο πολύ σημαντικών βιταμινών μιας και η βιταμίνη Β12 είναι απαραίτητη για την παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων, κάτι που σημαίνει ότι έχει άμεση σχέση με την αντιμετώπιση της αναιμίας, επίσης βοηθά στην δαιτήρηση της ακεραιότητας του νευρικού ιστού, ενώ έχει σημαντικό ρόλο στην διάσπαση των υδατανθράκων, λιπών και πρωτεϊνών. Η βιταμίνη D με την σειρά της έχει κυρίαρχο ρόλο στην απορρόφηση του ασβεστίου, στην αύξηση των επιπέδων φοσφώρου & στην σωστή αύξηση - ανάπτυξη οστών και οδόντων. Το ασβέστιο βρίσκεται και αυτό κατά κύριο λόγο σε αυτά τα τρόφιμα και έλλειψη του προκαλεί κακή ανάπτυξη οστών (ραχίτιδα, οστεομαλακία, οστεοπόρωση) και οδόντων, υπερασβεσταιμία, τετανία και νεφρολιθίαση.

Φυτοφαγία και έλλειψη σίδηρου

Οι σημαντικότερες και κυρίαρχες όμως ελλείψεις στην φυτοφαγική διατροφή είναι δύο και αυτές είναι της πρωτεΐνης και κατ' επέκταση του σιδήρου δυο θρεπτικών συστατικών που συνδέονται άμεσα μιας και η ζωϊκής προέλευσης πρωτεΐνες (κρέας) περιέχουν την αίμη που είναι το υπεύθυνο μόριο για τον σχηματισμό αιμοσφαιρίνης και μυοσφαιρίνης οι οποίες μεταφέρουν και αποθηκεύουν αντίστοιχα οξυγόνο και απομακρύνουν το διοξείδιο, ενώ είναι μόριο πρωταρχικής σημασίας για τον σχηματισμό ερυθρών αιμοσφαιρίων. Επιπλεόν, ο σίδηρος των ζωϊκών πρωτεϊνών απορροφάται σε διπλάσσιο βαθμό και πολύ πιο γρήγορα απο τον φυτικό σίδηρο και αυτό διότι ο σίδηρος των ζωϊκών προϊόντων είναι αιμικός κατά 40% ενώ των φυτικών 100% μη αιμικός, με τα ποσοστά απορρόφησης να είναι της τάξης 20% αιμικός - 7-10% μη αιμικός.

Επίλογος

Συμπερασματικα λοιπόν καταλήγουμε ότι η βιταμίνη Β12, οι πρωτεΐνες και ο σίδηρος συνδέονται άμεσα μιας και είναι τα κυρίαρχα θρεπτικά συστατικά για την αιμοποίηση και για την αποφυγή αναιμιών - αιμορραγιών. Πολύ σημαντικά θρεπτικά συστατικά για την παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων και την αιμοποίηση γενικά είναι επίσης οι βιταμίνες Β2, Β6, Φολικό και βιταμίνη C μιας και Β2, Φολικό και βιταμίνη C βοηθούν στην γρήγορη απορρόφηση του σιδήρου, η Β6 είναι άμεσα συνδεδεμένη για την σύνθεση αιμοσφαιρίνης και μυοσφαιρίνης, η Β12 και το φολικό είναι άμεσα συνδεδεμένες με την παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων ενώ Β2 και φολικό συμμετέχουν στην παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων. Οπότε η απάντηση στο ερώτημα είναι όχι τρόπος ζωής, όχι λύση ανάγκης αλλά...μέτρο πρόληψης.

 

Του Δημήτρη Μιτζίθρα, Διαιτολόγου - Διατροφολόγου

Στοιχεία επικοινωνίας

photoΕύβοια:
Μαντουδι Ευβοιας, Ιφιγενειας 18, ΤΚ: 34004

Θεσσαλονίκη:
Παυλου Μελα 15, Πεζοδρομος Πλατεια Ευοσμου ΤΚ: 56224 


Δημητρης Μιτζιθρας
Tηλ: 6979270131
Email: info@dietlife.gr & dimmitzi@gmail.com
Facebook: @dietlife.gr